سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 دین و مذهب 25

مسجد و حسینیه در بنار   بخش دوم

دومین مسجد در بنار ، در سال 1359  در میدان خالی شمال منزل حاج رسول جاودانه ساخته شد . این مسجد با سنگ و گچ ساخته شده بود ولی چون در زمستان بود و زیر نم نم باران بالا می رفت ، دوام نیاورد . در اولین روز پس از ساخت آن ، پس از آن که مردم نماز مغرب و عشا را در آن خواندند و بیرون آمدند ، آن مسجد بار انداخت . ( در بنار جهت احترام ، وقتی مسجدی فرو می ریزد ، خراب شدن را برایش به کار نمی برند بلکه می گویند بار انداخت یعنی خودش صلاح را دراین دید که بنشیند و بار را از شانه ی خویش بردارد که در مباحث ادبی به آن تشخیص می گویند .  ) . مردم نیز که چنین امری را مصلحت الهی می دانستند ، برای ساختن مجدد آن هیچ گونه اقدامی نکردند و تل های سنگ آن هنوز برجاست  .

سومین مسجدی که در بنار ساخته شد در واقع در زمین خانه ی مسکونی حاج باقر بوستانی فرزند محمد بود . پس از سیلی که در سال 1365 در بنار جاری شد ، از جمله افرادی که به برازجان مهاجرت کردند ، حاج باقر بوستانی بود . وی در زمان حیات خود و عمدتا با هزینه ی شخصی ، خانه ی مسکونی خویش را ویران و به جای آن مسجدی بنا نهاد . این مسجد به نام مسجد امام سجاد(ع) معروف است  که در سال 1371 تاسیس گردید . پس از تاسیس آن مسجد ، تمامی مراسم فاتحه و ختم افراد درگذشته که تا پیش از آن در مسجد صاحب الزمان یا حسینیه ی اعظم برگزار می شد ، در آن مکان برگزار می شود . پس از آن ، راه فرعی ورودی بنار که در سمت غرب زمین فوتبال ، منشعب می شد و از ضلع شرقی آرامگاه می گذشت و به روستا می رسید ، زیر سازی و به مرور زمان آسفالت شد تا هم عبور و مرور به آن مسجد راحت تر شود و هم بخش شرقی روستا مجبور نباشند برای رفتن به خانه هایشان ، از غرب روستا وارد شوند

نام مسجد بیش از هرچیزی با اذان و نماز پیوند خورده است .

بیش از سه دهه ی گذشته که برق نبود و مردم نیز از امکاناتی مثل تلویزیون یا حتی رادیو و ... بی بهره بودند ، به شنیده اذان خاصه در ماه مبارک رمضان نیاز بیشتری داشتند و غروب که می شد ، افراد خانواده سکوت می کردند تا صدای اذان را بشنوند و افطار کنند .

اگر چه افراد بسیاری در منازل خود یا مساجد اذان می گفتند اما کسانی که نامشان بیشتر با اذان پیوند خورده است عبارت اند از : محمد حسین سلیمی ( او در منزل خودش واقع در کوچه ی شرق بنار اذان می گفت ) – مرتضی حقیقت (در مسجد صاحب الزمان. وی به صورت رسمی اذان گو نبود ولی پیش از اقامه ی نماز اذان می گفت ) . علی محمد بوستانی ( وی در منزل خود اذان می گفت ) .  علی بوستانی فرزند محمد باقر ( در مسجد امام سجاد ) ، حاج ابراهیم زمانی  ( در مسجد صاحب الزمان ) ،  صفر باقری ، امان الله ابراهیمی و مهراب پرتابیان ( مسجد امام سجاد) نیز همچنان اذان گوی بنار هستند .

نماز جماعت از قدیم در زیارت برگزار می شده است چرا که  زمانی نه چندان دور ، زیارت محور دشتستان بود و شخصیت های تاثیر گذاری در تاریخ جنوب در خود پرورانده که از آن جمله می توان به عبدالعلی خان اشاره کرد . می توان به یقین گفت که بیش از چند صد سال است که در زیارت نماز جماعت برگزار می شود و آن روستا امام جماعت داشته است .

در بنار نماز یومیه  به صورت فرادا برگزار می شود و تنها هنگامی که روحانیونی به روستا می آیند ، نماز جماعت خوانده می شود . در اوایل انقلاب ، نوجوانان و جوانان بنار به صورت خودجوش از میان خود یک نفر را به امامت برمی گزیدند  و نماز جماعت برگزار می کردند . آنان معمولا هر غروب ، پس از اذان مغرب ، در حیاط مسجد صاحب الزمان (ع) فرشی می گستردند و نماز جماعت می خواندند اما  این کار خیلی دوام نیاورد و چند ماه بعد ، رها شد .

حسینیه  :

در میدان بین منازل کربلایی مراد زمانی ، غلامحسین صداقت ، حاج عوض نوشیروانی ، محمد کریم بوستانی  ، عوض حسن پور و اسکندر سلیمی ، تلنگون بسیار بزرگ و بلندی بود که طی چندین دهه سر برافراشته و روستا را زیر پا نهاده بود به طوری که همه ی افراد قدرت بالا رفتن از آن را نداشتند . این تلنگون ( تلکدون – گلخن -  زباله دان ) مناسب ترین مکان برای میر ابراهیم سلمانی بود تا از آن بالا برود و با صدای بلند به گونه ای که همه ی اهالی بشنوند ، خبرهای مهم را به گوش مردم برساند . در سال 1359 ( دوستان در هر زمینه ای که می توانند اصلاح بفرمایند ) به همت حاج سید باقر موسوی ، این تلنگون با لودر و بنز و تراکتور از جا کنده شد تا سنگ بنای اولین حسینیه ی بنار در آن مکان گذاشته  شود . حاج داراب حسنی که اصلا اهل جرافی ولی مقیم بوشهر بود نیز همت گماشت و آن را ساخت و نام آن نیز به انتخاب ایشان بر تابلو نوشته شد و خودش آن تابلو را به بنار آورد و به حسینیه نصب نمود . تاریخ آن اوایل دهه ی شصت بود . این حسینیه در دهه ی 70 مجددا باز سازی شد و آقایان حاج عبدالله رضایی و ابراهیم ابراهیمی به نمایندگی از مردم ، مسئولیت نظارت بر ساخت آن را بر عهده گرفتند .

حسینیه ی فاطمه زهرا (س) نیز دومین حسینیه ی بنار است . این حسینیه فضای مشترکی با مسجد امام سجاد (ع) دارد که در باره اش سخن گفته شد .

دوستان عزیز ! اگر از بنـّا ها و سازندگان یا حتی کارگران مساجد و حسینیه ها و یا هر چیز دیگر در این رابطه  اطلاع دارید در بخش نظر ها بنویسید تا اعمال گردد و یا به شماره تلفن 09172361368 پیامک کنید 

________________________

در این قسمت از نظرات آقایان داراب جعفری . مهندس عبدالرسول بوستانی استفاده شده است . 





تاریخ : سه شنبه 93/8/27 | 9:17 صبح | نویسنده : بنارانه | نظرات ()
.: Web Themes By Akj :.