سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دی که ریشه ای عمیق در زبان فارسی دارد ، در گویش دشتستانی به معنای مادر است . کاربرد این واژه تنها در زمانی نیست که کسی مادرش را خطاب می کند یا در باره ی او سخن می گوید ، بلکه در مواردی از بیان احساسات که ربطی به مادر هم ندارد ، این واژه بر زبان می نشیند .

یکی از مواردی که از واژه ی دی استفاده می کنیم و به ظاهر هیچ گونه ارتباط مستقیمی نیز با مادر ندارد ، زمانی است که می خواهیم از میزانی از زیبایی هایی که می بینیم ، تمجید کنیم . به عنوان نمونه وقتی کسی به باغی سر می زند و گل های شادابی را می بیند ، برای بیان احساس خود و نشان دادن زیبایی آنچه که دیده است از ترکیب « دی جون » استفاده می کند . در این حالت ، او جون ( جان ) را کشیده تر تلفظ می کند ( دی جوووووووون ) که قراردادن دو واژه ی جان و مادر در کنار هم ، خود می تواند موضوع بحث دیگری باشد .

شاید شما در مسیر زندگی ، بارها و بارها با ترکیب « دی والله » رو به رو شده باشید . یکی از معانی حرف واو ، در گویش دشتستانی به معنای قسم و سوگند است به عنوان نمونه وقتی می گویند « والله » یعنی سوگند به خدا اما در اینجا ترکیبی ساخته شده که می تواند محبوبیت پدیده ای را بیان کند . مثلا وقتی چیزی را می بینیم که برایمان تازگی دارد و آن را نیز دوست  می داریم ، برای بیان میزان محبوبیتی که در دلمان ایجاد کرده ، از این ترکیب استفاده می کنیم . شاید بتوان گفت که این ترکیب ، مترادف «  بنامیزد » در شعر حافظ است . یعنی ماشا الله . نوم خدا ( نام خدا – به نام ایزد )

ترکیب « دی رود » نیز از مواردی است که زنان در هنگامی که برای فرزندانشان مشکلی یا مصیبتی پیش می آید ، بیان می کنند و به معنای رود مادر یعنی فرزند مادر است .    





تاریخ : شنبه 96/1/26 | 10:38 صبح | نویسنده : بنارانه | نظرات ()
.: Web Themes By Akj :.