مرگ 3
مرگ دست خداست و هر کسی نیز سر نوشتی دارد . مردم همه می گویند که بی حکم خداوند ، برگ از درخت نمی افتد .
نوشته مگر بر سرم دیگر است
زمانه به دست جهان داور است
شاهنامه فردوسی . جلد سوم . صفحه ی 236
در بنار آب شیرین عقیده ای رایج است و آن این که : هرکسی اجلش فرا برسد ، در واقع چهل روز قبل از مرگش ، نامش را خط می زنند . بر اساس فرهنگ دینی و ایرانی ما ، انسان ها پس از مرگ ، زندگی دوباره ای دارند . این نکته نه تنها اصلی از اصول پنجگانه ی دین اسلام است بلکه در بین نیاکان ما قبل از اسلام نیز این عقیده رایج بوده است . استاد فریدون جنیدی در کتاب ارزشمند داستان ایران ، صفحه ی 96 می نویسد :
« ایرانیان باستان در چرخه ی زیست ، مرگ نمی دیدند ، که هر مرگ را سرآغازی برای زندگی دیگر می شناختند ! »
در دشتستان عبارتی به طنز به کار می رود که بعید نیست روزگاری دور و از باستان به معنای سخن یاد شده به کار می رفته است . امروز جمله ی « رفت ورِ بواش » ( نزد پدرش رفت ) معنایی کنایی و طنز به خود گرفته و احتمالا گذشتگان برای کسی که از بین می رفته ، اعتقاد داشته اند که نابود نشده بلکه نزد پدرش رفته است .
هنگامی که کسی می میرد ، خانواده ی او مردنش را با فریاد شیون زنان که به لیک مشهور است ، به اطلاع دیگران می رسانند . لیک صدای بلند و کشیده ی « ووی » است که در واقع همان « وای وای » می باشد که حرف الف در آن ، مثل الف در بسیاری از واژه های دیگر ، به « ی » تبدیل شده . مانند باران ( بارون ) . برازجان ( برازگون ) و ..... به این واژه ، در اوستا ، واییتی ، در پهلوی وات ، در فارسی دری باد ، در کهگیلویه و نیشابور بای ، درگویش اورامی کردستان وا ، .... به صورت وای تلفظ می شود . در انگلیسی ویند ، درفرانسه وان می گویند . / فریدون جنیدی . آتش پرست . صفحه ی 2 . جزوه بنیاد نیشابور . به نقل از نشریه چیستا ، سال نخست ، شماره 8 فروردین 1361 رویه 951 . توضیحات بیشتر در باره ی ریشه یابی واژه ها امید است در آینده در مجموعه ای با نام « واژه ها ، کنایه ها و ضرب المثل ها در بنار آب شیرین » به صورت کتابی مستقل آماده شود .