سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حیوانات   13   -   وحشی   5

خرگوش   -   کفتار   -   کرزنگرو

خرگوش از حیواناتی است که به ندرت در چم بنار یافت می شد . به نظر می رسد که تعداد این حیوانات در گذشته از انگشتان دست تجاوز نمی کرد و سال هاست که خبری مبنی بر دیده شدن خرگوش درگزدان های حاشیه ی رودخانه و  مزارع اطراف روستا ، شنیده نشده است .

کفتار از حیواناتی است که در فصل بهار ، اخبار و شواهدی مبنی بر حضورش در مزارع هندوانه شنیده می شد . وجود نامحسوس این حیوان باعث شده تا در مواردی نام آن  به فرهنگ روستا وارد شود . کفتار استعاره از زشت رویان ، پیران ناسازگار است . ضرب المثل : «  خیار خو گیر کفتار میا » (  هندوانه ی خوب نصیب کفتار می شود ) در تمام دشتستان کاربرد دارد .

کرزنگرو ، از جمله حیواناتی است که وجودش شایع است اما کسی آن را ندیده است و اگر هم کسی ادعا کند که آن رادیده ، به دیده ی تردید به او می نگرند  . با این وجود ،  همه در بودن کرزنگرو  یقین دارند . گاهی اوقات در شب ها ، صدای زوزه های ترسناکی شنیده می شود که به گمان برخی از افراد ، صدای کرزنگرو است . کرزنگرو در فرهنگ شفاهی بنار جایگاه خاصی دارد . زنان برای خواباندن کودکان خود ، از وجود کرزنگرو به فرزند خبر می دهند . آن هم کرزنگرو که بچه ها را می برد و می خورد به همین جهت کرزنگرو بچه برو در فرهنگ شفاهی بنار و در یک شعر فولکلوریک  با هم نیز به کار رفته اند . فرج الله کمالی شاعر بزرگ محلی سرای جنوب  نیز در یکی از شعرهایش ، از این تعبیر ، معانی عمیق تری ارائه داده است .

گپ نزه . کرزنگرو  پشتِ دَرِ

بچه یلِ ، بچه برو می یرِ

سر سیا دندون سفیدو بدترِ

بچه بتمرگ . گپ بَسِتِ  ، خو برو

شو دولا رخته تو شهر و چه شو !

به نقل از حافظه

در باورهای مردم بنار معروف است که کرزنگرو را اگر با تبر هم بزنی ، به او اثر نمی کند و از بین نمی رود اما اگرضربه ی کوچکی به بینی او بخورد ، از پا در خواهد آمد .  





تاریخ : یکشنبه 95/5/31 | 7:26 صبح | نویسنده : بنارانه | نظرات ()
.: Web Themes By Akj :.