سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حیوانات  8   -   اهلی    8

گربه 

در چند دهه پیش ، وجود گربه ها در خانه های روستایی ضروری به نظر می رسید آن نیز به خاطر وجود موش و تولید مثل زیاد این جانور و نفوذ در تمام زوایای خانه و از جمله نان و مواد غذایی بود . بیش از 30 یا چهل سال پیش ، کمتر خانه ای در روستا یافت می شد که موش به مواد غذایی آن دسترسی نداشته باشد و در سکوت ، به راحتی صدای جویدن موش قابل شنیدن بود لذا وجود گربه نیز لازم بود . شاید گربه ها ، مرموز ترین حیوانات خانگی بودند که روزها با آنان برخوردی عادی می شد و شب ها برخوردی همراه با احتیاط چرا که مردم معتقد بودند ، اجانین و اهل اونا ، شب هنگام در جسم گربه وارد می شوند و یا خود را به شکل گربه در می آورند و به خانه ها می آیند . با توجه به این که گربه ها بیش از هر حیوانی دیگر با اعتقادات و باورهای مردم گره خورده بودند ، چند باور در این رابطه را ذکر می کنم :

نباید روی گربه آب ریخت چون دست انسان  ، زگیل درمی آورد.

اگرگربه اندکی هم اذیت کند، قتلش واجب است.

گربه خون ندارد اگر کسی آن را بکشد اشکال ندارد.

اگرسبیل گربه چیده شود، نمی تواند روی دیوارها راه برود.

هنگامی که بچه گربه ها متولد می شوند، چشمشان بسته است. برای بازشدن چشم آنان، گربه باید آنها را هفت خانه ببرد و دور بدهد .

شب نباید گربه سیاه را اذیت کرد چون ممکن است که جن در قالب او رفته باشد و به شکل گربه در آمده باشد و تلافی کند .

  در باورهای مردم بنار آب شیرین ، داستان گربه و سگ تصمیم گرفتند که مدت زمان بارداری را بین خودشان تقسیم کنند نیز شنیدنی است . گربه به قصد فریب سگ گفت : تو چهل ِچهل ِ چهل ِچهل ِیک روز را می خواهی یا سه ماه وده روز را؛ چون گربه چهل و یک روز را طولانی ادا کرد وسه ماه وده روز را تند گفت، سگ گمان کرد که سه ماه وده روز، کمتراست؛ به همین جهت گفت : من سه ماه و ده روز را می خواهم و بدینسان فریب خورد .  *

___________

*   از کتاب  باور های مردم روستای بنار آب شیرین . محمد غلامی . چاپ نشده      

 

 





تاریخ : شنبه 95/5/23 | 9:14 صبح | نویسنده : بنارانه | نظرات ()
.: Web Themes By Akj :.