سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پراکنده ها      -    ساخت بنار

ادامه     2

درسلسله مقالاتی پیشتر نوشتیم که بنار در سه مرحله ، جا به جا شده است . در باره ی مکان و علل جابجایی به طور مشروح گفتیم . از جمله مهم ترین دلیل برای سکونت در مکان فعلی را ، بلندی مکان بنار نام بردیم که سیل سال 1380 نیز آن را ثابت کرد و درحالی که همه جای منطقه زیر آب رفته بود ، دایره ی میانی بنار ، جای امنی برای مردم بود . در حاشیه ی این ادعا ، به چند مدرک معتبر اشاره می کنم تا معلوم شود  که  ساخت در مکان های مرتفع ، در ایران زمین قدمتی طولانی داد : 

« به طور کلی احداث آبادی ها و شهر ها در نقاط مرتفع و به روی تپه ها ، دیر زمانی که بشر به سوی شهر نشینی و زندگی اجماعی متمایل شد ، مورد توجه بوده است . شهرها و آبادی ها روی تپه ها و بلندی ها ، از حملات احتمالی دشمن و یورش همسایگان متجاوز و سیلاب ها محفوظ تر بوده اند .»  علی سامی. پایتخت های شاهنشاهان هخامنشی ..صفحه ی 64

همچنین دکتر خیر اندیش می نویسد :

« ...  برازجان قدیم در شرق شهر فعلی و در محل تپه های موسوم به « تنب گرو » بوده است و برازجان جدید در بلندای تپه ی محله ی قلعه بر پا گردید . قرار گرفتن هر دو آبادی در یک محل بلند و آفتاب گیر به خاطر مصون ماندن از سیلاب های مهیبی بود که هر چند وقت یکبار روی می داد . »

برازجان سرزمین آفتاب بامدادان . دکتر عبدالرسول خیراندیش . صفحه ی 25

 

 





تاریخ : شنبه 95/4/5 | 9:48 صبح | نویسنده : بنارانه | نظرات ()
.: Web Themes By Akj :.