سفارش تبلیغ
صبا ویژن

صنایع  

ادامه  11

عبا بافی

در بنار قدیم ، صنعت چوقه بافی هم رواج داشته اما هیچگاه رونق نگرفته .  به همین دلیل ، صنعتگران محلی این روستا ، زودتر از دیگر روستاهای اطراف ، این هنر را کنار گذاشتند و نتوانستند نام بنار را در ردیف دیگر روستاهای صاحب نام در این زمینه ثبت کنند  . ایرج افشار سیستانی در صفحه ی 745 کتاب نگاهی به بوشهر آورده است :

« صنعت نساجی و بافت عبا در روستاهای تنگ ارم ، بنار آزادگان ، زیارت ، سعد آباد و حومه ی اهرم رایج است و در هر روستا یک بافنده به کار مشغول می باشد که هر یک قادرند روزانه یک قواره ی عبایی تولید نمایند . دستگاه های بافندگی در روستاهای یاد شده ، شکل ابتدایی دارد و شامل ابزار چوبی ساده ای است که اکثر توسط خود صنعتگران و با بهره گیری از چوب های موجود در محل ساخته شده است . این دستگاه ها تماما در بیرون از خانه های روستایی و در زیر سر پناهی از الیاف خرما در گودال هایی که بر روی زمین کنده شده نصب گردیده که جز ...* ، شانه و تعدادی ساز و ماسوره چوبی اجزای دیگری ندارد .  » در بنار و دشتستان  به بافندگان عبا ، « جِلهَر » می گویند .  

 ______

* این متن از یاد داشت های چند دهه پیش است  که از کتاب آقای افشار برداشته ام  اما یک کلمه ی آن  را نتوانستم بخوانم و درحال حاضر به منبع مورد نظر هم دسترسی ندارم       . 





تاریخ : یکشنبه 95/2/26 | 6:41 صبح | نویسنده : بنارانه | نظرات ()
.: Web Themes By Akj :.