سفارش تبلیغ
صبا ویژن

  بادها

برای دوستانی که مطالب مربوط به بنار را منظم دنبال می کنند ، شاید این سوال پیش بیاید که پرداختن به مبحث بادها ، ربطی به ترتیب مطالب مندرج در وبلاگ ندارد . البته این سخن عین صواب است اما باید توجه داشت که در هنگام تنظیم کتاب بنارانه ، هر سخن در جای خود می آید و این پراکندگی نیز مجالی برای تنفس دوستان نویسنده ی مقالات و تنوعی برای شما خواهد بود . باد ها در بخش کلیات و طبیعت بنار مطرح است .

باد صبا که در واقع همان نسیم بهاری است که صبح هنگام و به آرامی می وزد . این باد بسیار دلپذیر است و همه از آن لذت می برند .

گفت پیغمبر به اصحاب کبار

تن مپوشانید از باد بهار

هر چه از بهار به سوی تابستان می رویم ، وزیدن باد ها سریع تر و طولانی تر می شوند . به تابستان که برسیم ، بادها سوزان وی شوند و شن ها و خاک ها را با خود جا به جا می کنند . این گونه بادها معمولا از ابتدای بعد از ظهر آغاز و تا تنگ غروب ادامه می یابند . نوعی از این بادها موسمی است که به مدت چند ماه پیوسته می وزد . این باد بعد از ظهری که تش باد نیز گفته می شود ، بوته های « باد آورد ها » را از ریشه جدا کرده و به صورت گوی بزرگی از خار ، در بیابان می غلتاند  و می برد . این باد در خرداد و تیر ، شدت بیشتر و گرد و خاک زیادتری همراه دارد . مسیر این باد از غرب به شرق است .

هر گاه از شدت سرعت باد کاسته شود و با آرامش بیشتری بوزد ، باد اوسه است یعنی بادی که کشاورزان می توانند به کمک آن ، کاه را از غلات خود جدا کنند .

گرد باد نیز نوعی توفان است که در بعد از ظهر ها شکل می گیرد . براثر گردباد ، انبوه خاک در کوچه های روستا جمع می شود . باد شمال که در فصل های مختلفی می وزد ، نوع تابستانه آن شب هنگام است ولی در زمستان و پاییز ، روزها می وزد . در شب های تابستان که گرما و عرق و پشه بیداد می کند ، وجود باد شمال نعمتی محسوب می شد .

لهیمر از باد هایی است که سالی یک بار می وزد و خسارات بسیاری به مزارع و صنایع دریایی وارد می کند . لهیمر ابتدای تغییر فصل است و پس از آن ، هوا یکباره تغییر می کند و از شدت گرما به طرز محسوسی کاسته می شود .لهیمر معمولا همراه با توفان شدید و باران است . مسیر این باد معمولا از شمال غرب به جنوب شرق است و باعث شکستن درختان می شود . در بهمن ماه 1354 ، وزش لهیمر علاوه بر از بین بردن تعدادی زیاد از درختان نخل و کُنار شد ، بلکه دیواری از منزل مرحوم محمد جعفر جعفری را فرو ریخت و تعدادی از گوسفندان وی را از بین برد .

سهیل نیز پس از لهیمر است و درواقع پس از طلوع ستاره ی سهیل است . باد هیرون نیز از معدود بادهایی است که مسیر آن از جنوب به شمال است .

باد کُه از نادر بادهایی است که از سمت شرق و سمت غرب می وزد .

باد چپ هنگامی است که باد اوسه که معمولا از شمال غربی به جنوب شرقی وزیده ، دچار پیچش شده و کار برزگران را دشوار می کند .





تاریخ : چهارشنبه 94/5/7 | 6:39 صبح | نویسنده : بنارانه | نظرات ()
.: Web Themes By Akj :.