سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش و پرورش         2

در ادامه ی بحث آموزش و پرورش ، به دلیل شرایط خاصی که بر وضعیت من حاکم شده وبه موقع امکان دسترسی به یاد داشت هایم میسر نیست ، ممکن است برخی مطالب به صورت مقدم و موخر تقدیم شود ولی در هر حال ، بیان آنان بهتر از نگفتن است و امید می رود  در ویرایش نهایی در سال های آتی ، اصلاح گردد .

استاد ایرج افشار سیستانی در صفحه ی 477کتاب نگاهی به بوشهر می نویسد :

در کشور ما از صدر مشروطیت به بعد آموزشگاه هایی به سبک جدید تاسیس شد » وی همچنین می نویسد  : « در سال 1310 هجری قمری ، احمد خان دریا بیگی به حکمرانی بوشهر و بنادر و جزایر خلیج فارس و مضافات منصوب گردید . وی .... ضمن نامه ای به وزارت معارف درخواست اعزام مدیر جهت اداره مدرسه به شکل جدید کرد . وزیر معارف وقت ، مرحوم شیخ محمد حسین سعادت را که عضو انجمن فرهنگی تهران و مردی ادیب و دانشمند بود  در اوایل ذیقعده 1317 ه . ق  به بوشهر اعزام داشت . سعادت به اتفاق برادرش شیخ عبدالکریم سعادت به بوشهر وارد و مدرسه را تحویل گرفت »

علیمراد فراشبندی نیز ، که من به خود حق می دهم از او به عنوان پدر تاریخ دشتستان نام ببرم درصفحه ی 105  کتاب جنوب ایران در مبارزات ضد استعماری در رابطه با مدرسه در برازجان می نویسد :

« در سال 1334 قمری ، شیخ مهدی نامی از اهل کازرون بنا به پیشنهاد و تشویق مرحوم غضنفرالسلطنه حاکم برازجان و مضافات ، در یکی از منازل شخصی او مدرسه ای به سبک جدید در برازجان تاسیس نمود . از نظر اینکه مدرسه ی مزبور به سعی و اهتمام مرحوم غضنفرالسلطنه تاسیس و با کمک مالی و اعانات او اداره می شد ، همین که در سال 1335قمری انگلیسی ها بر برازجان مسلط شدند و غضنفرالسلطنه که با آنان در جنگ بود در برابر آن ها تاب مقاومت نیاورد و به کوه های برازجان پناهنده شد ، مدرسه ی مزبور هم به واسطه ی عدم تامین مخارج و انقلاباتی که در برازجان روی داد ، منحل گردید . »





تاریخ : یکشنبه 93/12/24 | 6:13 عصر | نویسنده : بنارانه | نظرات ()
.: Web Themes By Akj :.